سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عاشقی -3

صفحه خانگی پارسی یار درباره

لطفی کن و نپرس چرا عاشقت شدیم؟

    نظر

شعر :ک

لطفی کن و نپرس چرا عاشقت شدیم؟

حتما دلیل داشت که ما عاشقت شدیم

در حیرتم که عشق از آثار دیدن است

ما کورها ندیده چرا عاشقت شدیم؟

اثبات می‌کنیم؛ بفرما ! قسم که هست

باور نمی کنی؟ به خدا ! عاشقت شدیم!؟

کی عاشقت شدیم فراموشمان شده

بابا ! مهم که نیست کجا عاشقت شدیم

گفتند پشت ابری و ما خوش خیال‌ها

چون کودکان سر به هوا عاشقت شدیم

دیدیم سخت بود کمی لایقت شویم

رفتیم و با دو بند دعا عاشقت شدیم

قبلا برای عشق مجوز گرفته‌ایم

با اذن نایبان شما عاشقت شدیم

یک ذره عقل هم که خدا لطف کرده بود

کردیم نذر عشق تو تا عاشقت شدیم

بی اعتنا به میل تو و آبروی تو

گفتیم مثل شاه و گدا عاشقت شدیم

این میوه‌ها رسیده و یاران گرسنه‌اند

اینجا که کوفه نیست، بیا ! عاشقت شدیم



دل شکسته

    نظر
دل شکسته

شعر


آیا رجعت با عقل و فلسفه سازگارى دارد؟

    نظر

آیا رجعت با عقل و فلسفه سازگارى دارد؟
برخى معتقدند که رجعت با عقل و فلسفه ناسازگارى دارد:بقیته ال
1- اشکال عقلى
ولى الله دهلوى مى گوید: رجوع معصیت کاران به جهاتى است :
الف : به جهت عذاب ، که این ظلم است ، زیرا عذاب آنها در آخرت است و تکرار آن در دنیا ظلم به حساب مى آید.
ب : به جهت اذیت و آزار اوست ، که در قبر تحقق یافته و لذا دوباره با رجعت عبث و بیهوده است .
ج : به جهت اظهار خیانت آنها به مردم است که این جهت در زمان و عصر آنها سزاوارتر است تا مردم آن عصر عبرت بگیرند.
د: با رجعت نیکان لازم مى آید که به جهت دو بار مردن اذیت شوند. (49)

پاسخ :
اولا : عذاب کافران و گناه کاران بعد از رجعت از جمله عقوبات آنها به حساب مى آید که مصلحت اقتضا کرده خشى از آن در این دنیا صورت پذیرد. پس محظور عقلى در بین نیست .
ثانیا : اظهار خیانت گناهگاران نسبت به مردمى که در عصر آنها نبوده اند نیز موثر است و اگر در عصر آنها این جعت و عذاب صورت نگرفت به این جهت است که مردم به اجبار و الجاء نیفتند.
ثالثا : مطابق روایات مرگ و نزع روح نسبت به اولیاى الهى خصوصا انبیا و اوصیا همانند استشمام بوى خوش ‍ بهشت است .
2- اشکال فلسفى
مى گویند: مرگ بدون استکمال حیات و خروج از قوه به فعل حاصل نمى شود و رجوع به دنیا بعد از مرگ در حقیقت رجوع به قوه بعد از فعلیت است که در فلسفه بطلان آن به اثبات رسیده است .
پاسخ : این اشکال در مرگ هاى طبیعى صادق است نه مرگ هاى اخترامى از قبیل قتل و مرض که حیات آنها در این موارد به فعلیت تامه نرسیده است .


آیا اعتقاد به رجعت برگرفته از یهود است ؟

    نظر

آیا اعتقاد به رجعت برگرفته از یهود است ؟کتاب عشق
احمد امین مصرى مى گوید: (( یهود در قول و اعتقاد به رجعت در تشیع نیز تاءثیر داشته است )) . (50)
پاسخ :
1- این گونه نیست که اسلام با یهودیت در همه امور مخالف باشد ، و لذا پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله در توصیف قرآن خطاب به آنان مى فرماید: مصدقا لما معکم (51) ؛ (( این قرآن تصدیق کننده چیزى است که با شماست )) .
و نیز قرآن مى فرماید: کتب علیکم الصیام کما کتب على الذین من قبلکم ... (52) ؛ (( روزه بر شما مکتوب شد آن گونه که بر امت هاى پیشین نوشته و فرض شده است )) .
2- اعتقاد به رجعت به تبع روایاتى است که از طرق اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام رسیده است ، روایاتى که فوق حد تواتر است .


آیا تمام احادیث رجعت از طرق شیعه وارد شده است

    نظر

آیا تمام احادیث رجعت از طرق شیعه وارد شده است ؟
برخى از اهل سنت اشکال مى کنند که احادیث تنها از طریق شیعه رسیده و لذا اعتبارى ندارد.کاش می دانستم
پاسخ :
1- روایات شیعه در باب رجعت از طریق اهل بیت عصمت و طهارت است که به نص قرآن و حدیث کلامشان از عصمت برخوردار است و لذا اعتقاد به آن حتى بر اهل سنت نیز واجب است .
2- سر عدم طرح این مسئله در کتب اهل سنت شاید به این جهت باشد که رجعت تجلى امامت امامان شیعه است و در حقیقت اشاره به این نکته دارد که چون حق آنها غصب شده لذا خداوند دوباره آنها را به دنیا ارجاع داده و به ولایت کامل خواهد رسانید.
 آیا قول به رجعت مستلزم تناسخ باطل است ؟
برخى مى گویند: رجعت همان تناسخى است که در علم کلام به اتفاق آراء بطلان آن به اثبات رسیده است ، زیرا با رجعت روح انسان به بدن باز مى گردد.
پاسخ : این اشکال ناشى از سوء برداشت و عدم فهم دقیق معناى تناسخ است . تناسخ به معناى انتقال روح است در این دنیا از بدنى به بدن دیگر که مباین با بدن اول است و این عمل تا پایان عمر دنیا ادامه پیدا کند. در حالى که مورد رجعت در عصر و زمان خاصى است که در مورد برخى از اموات اتفاق خواهد افتاد و در آن وقت روح آنها به جسمشان منتقل خواهد شد آن گونه که در قیامت خواهد بود.