سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عاشقی -3

صفحه خانگی پارسی یار درباره

آیا قرآن مخالف قول به رجعت است ؟

    نظر

آیا قرآن مخالف قول به رجعت است ؟سلام
دهلوى مى گوید: مطابق برخى از آیات رجعت انسان به این دنیا امکان پذیر نیست زیرا خداوند متعال درخواست کسانى را که تقاضاى رجوع به دنیا را نموده اند رد کرده است آنجا که مى فرماید: قال رب ارجعون * لعلى اعمل صالحا فیما ترکت کلا اءنها کلمة هو قائلها و من ورائهم برزح الى یوم یبعثون (53) ؛ (( مى گوید: پروردگار من ! مرا باز گردانید. شاید در آنچه ترک کردم [و کوتاهى کردم ] عمل صالحى انجام دهم . [ولى به او مى گویند] چنین نیست این سخنى است که او به زمان مى گوید [و اگر باز گردد کارش همچون گذشته است ] ، و پشت سر آنان برزخى است تا روزى که برانگیخته شوند )) .

پاسخ :
1- مورد بحث رجعت گروهى خاص از مومنین و فاسقین است در حالى که آیه عموم و اطلاق دارد ، لذا مى توان اطلاق آن را به اخبار متواتر رجعت برخى از افراد تقیید زد.
2- ظهور آیه در تقاضاى رجوع به دنیا قبل از مرگ و هنگام دیدن ملک الموت است نه بعد از مرگ ، و مورد رجعت بعد از مرگ است .
3- آیه ظهور در عدم تحقق رجعت در این دنیا با طلب کافر دارد و منافات ندارد که با امت هاى پیشین چنین اتفاقى افتاده است .
4- آیات بسیارى نص در تحقق رجعت در این دنیا دارد و لذا بر فرض ظهور آیه مورد نظر در عدم رجوع باید ظهور آن را تاویل نمود ، زیرا نص مقدم بر ظاهر است .
5- آیه اخص از مدعى است ، زیرا مربوط به درخواست رجعت از طرف کفار است ، در حالى که مورد بحث اعم است .


آیا رجعت عمومى و همگانى است ؟

    نظر

آیا رجعت عمومى و همگانى است ؟
در پاسخ به این پرسش باید گفت آنچه از روایات اهل بیت علیهم السلام استفاده مى شود این است که :
1- رجعت همانند معاد عمومى و همگانى نیست ، بلکه مخصوص کسانى است که ایمان محض و خالص یا کفر محض و خالص دارند.
امام صادق علیه السلام فرمود: ان الرجعة لیست بعامة و هى خاصة لا یرجع الا من محض الایمان محضا او محض الشرک محضا (54) ؛ (( رجعت عمومى نیست بلکه جنبه خصوصى دارد تنها گروهى بازگشت مى کنند که ایمان خالص یا شرک خالص دارند. ))
2- روایاتى که اشاره به بازگشت افراد به طور خصوصى دارد.
از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود: (( نخستین کسى که زمین براى او شکافته مى شود و به زمین باز مى گردد حسین بن على علیه السلام است )) . (55)
و نیز از حضرت نقل شده که فرمود: (( نخستین کسى که به دنیا رجعت مى کند حسین بن على علیه السلام است ، او به قدرى حکومت مى کند که از کثرت سن ابروهایش روى دیدگانش ‍ مى ریزدنور اسمان


رجعت چیست

    نظر

رجعت چیست

امام دلبرگرفته از آثار آیة الله سید محمد کاظم قزوینی


 

پـیـش از هـر چـیـز، بـایـد اصـل ((رجـعـت )) را شـنـاخـت . بـه هـمـین جهت ، جاى این سؤ ال است که : ((رجعت چیست ؟))
رجعت بدین مفهوم است که : امامان خاندان وحى و رسالت علیهم السلام و انبوهى از کسانى کـه جـهـان را بـدورد گـفـتـه انـد، بـار دیگر پس از حضرت مهدى علیه السلام و پیش از شـهـادت او بـه خـواسـت خـدا و اراده حکیمانه او، بدین جهان باز مى گردند و نخستین رجعت کـنـنـده حـضـرت امـام حـسـیـن عـلیـه السـلام اسـت و پـس از آن وجـود گرانمایه ، همه امامان اهل بیت علیهم السلام یکى پس از دیگرى . این فشرده و عصاره بحث ((رجعت )).
در ایـن مـورد، روایـات بـسـیـارى رسـیده است که شمار آنها از دهها روایت مى گذرد که این روایات اصل ((رجعت )) و ابعاد و چگونگى آن را شرح مى دهد.
روزگـارى سـپـرى شـده اسـت کـه عـقـیـده بـه ((رجـعـت )) گـناهى نابخشودنى و جنایتى غـیـرقـابـل گـذشـت قـلمداد گشته و مخالفان منحرف و تندروى این عقیده ، به موافقان آن یـورشـهاى بى رحمانه برده و بر ضد این عقیده تاخت و تازها نموده اند، به گونه اى که گویى با کفر و مادیگرى مبارزه مى کنند.
ایـنـک مـا بـر آنـیـم تا این اندیشه را بر روى میز تشریح قرار دهیم و از ابعاد و حقیقت آن آگـاه شـویـم و آنـگـاه آن را بـه کـتـاب خـدا و سـنـت پـیـامـبـر و عقل عرضه داریم و بنگریم که دیدگاه قرآن و سنت و خرد سالم نسبت به این عقیده چیست ؟ آیا این اندیشه و عقیده چیزى است که در خور استهزاء و تاخت و تاز است یا نه ؟
نکاتى که لازم است در این بخش مورد بحث قرار گیرد عبارتند از:
1 - زنده شدن مردگان در روز رستاخیز
2 ـ آیا پیش از روز رستاخیز خداوند کسى را زنده نموده است ؟
3 ـ قرآن و مساءله رجعت
4 ـ چه کسانى به دنیا باز مى گردند؟  
1 :زنده شدن مردگان در روز رستاخیز

 

عـقـیـده بـه رسـتـاخـیـز و زنـده شـدن مـردگـان ، اصل خدشه ناپذیرى است که از اصول دین شمرده شده است و تصور نمى کنم هیچ فردى ، مسلمان و مؤ من به قرآن و اسلام باشد و آنگاه با وجود صدها آیه قرآن و صدها روایت و دلایل مسلم عقلى ، باز هم به رستاخیز و مساءله معاد ایمان نیاورد.
ما اینک در اندیشه طرح بحث ((معاد)) نیستیم بلکه تنها به نکات مهم و خدشه ناپذیرى از آن براى ورود به بحث ((رجعت )) اشاره مى کنیم :
1 ـ واقـعـیـت ایـن اسـت کـه تـمـامـى مـسـلمـانـان از هـر مـذهـب و گـروهـى کـه بـاشند، در این اصـل ، اتـفـاق نظر دارند که خداوند، تمامى بندگان خویش را از آغاز تا فرجام گیتى ، همه و همه ، حتى جنینهاى سقط شده را، در روز رستاخیز زنده مى سازد.
قرآن شریف در این مورد مى فرماید:
((وَ حَشرْناهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنهُمْ أَحَداً.)) (35)
یعنى : و همه را براى حسابرسى گرد مى آوریم و یک تن از ایشان را رها نخواهیم ساخت .
شـایـد بـسـیـارى از دیـن بـاوران و پـیـروان مـذاهـب نـیـز در ایـن اصل با مسلمانان هم عقیده و همگام باشند؛ چرا که زنده شدن مردگان به فرمان خدا و اراده او در روز رسـتـاخـیـز از دیـدگـاه مـسـلمـانـان از مسایل قطعى و تردیدناپذیر است و اگر دیـگـران آن را بـعید بشمارند هیچ مسلمانى آن را نمى تواند دور از انتظار شمرده و بدان تردید ورزد.
آرى ! مـشـرکان و مادیگرایان ، برانگیخته شدن در روز رستاخیز و حساب و کتاب را انکار نموده و مى گویند:
((أَ اِذَا مِتْنَا وَ کُنّا تُرَاباً وَ عِظاماً أَ اِنّا لَمَبْعُوثُونَ .)) (36)
یعنى : آیا هنگامى که ما مردیم و تبدیل به خاک و استخوان شدیم ما را زنده خواهند ساخت ؟
مـا در ایـنـجـا، در فـکـر پـاسـخ گفتن به این پندار مادیگرایان نیستم بلکه تنها این سؤ ال را طـرح مـى کـنـیـم کـه زنـده شـدگـان مـردگـان در روز رسـتـاخـیـز، یـک اصل قطعى اسلامى است . اینک ، آیا خداوند قبل از رستاخیز نیز کسى را زنده ساخته است ؟
واقـعیت این است که : هر کس ایمان به معاد دارد و باور مى کند که خداوند در روز رستاخیز تـمـامـى انـسـانـهـا را زنـده مـى سـازد، بـر چـنـیـن انـسـان بـا ایـمـانـى ، مشکل نیست که ایمان بدین واقعیت نیز بیاورد که خداوند بر هرکارى تواناست و مى تواند برخى از بندگانش را بیافریند همانگونه که بر آفرینش دگرباره همگى آنان در روز رستاخیز تواناست .
نه خرد و اندیشه این واقعیت را ناممکن مى شمارد و نه کتاب و سنت .
قرآن و....
قـرآن بـیانگر این واقعیت است که نه تنها احیاى مردگان پیش از معاد ممکن است ، بلکه بـارهـا انـجـام شده است . اینک از آیاتى که براى منصفان بسنده است ، نمونه هایى را مى آوریـم و حـق سـتـیزان هم که به بیان قرآن : هر آیه و معجزه اى که بنگرند، بدان ایمان نمى آورند:

((.... وَ إِن یَرَوْا کلّ ءَایَةٍ لا یُؤْمِنُوا بهَا...)) (37)
نمونه آیات
1ـ قرآن در این مورد مى فرماید:

((... وَ إِذْ قَتَلْتُمْ نَفْساً فَادّارَأْتُمْ فِیهَا وَ اللّهُ مخْرِجٌ مّا کُنتُمْ تَکْتُمُونَ * فَقُلْنَا اضرِبُوهُ بِبَعْضِهَا کَذَلِک یُحْىِ اللّهُ الْمَوْتى وَ یُرِیکمْ آیاتِهِ لَعَلّکُمْ تَعْقِلُونَ . )) .(38)
یـعـنـى : و بـه یاد آورید هنگامى را که کسى را کشتید و درباره او با یکدیگر به ستیزه برخاستید در حالى که خدا آنچه را پنهان مى کردید آشکار ساخت . پس گفتیم پاره اى از آن مـقـتـول بـزنـیـد، خـدا مـردگان را اینگونه زنده مى سازد و نشانه هاى قدرت خویش را اینگونه به شما مى نمایاند.
در آیه شریفه ، روى سخن با بنى اسرائیل است ، چرا که یکى از آنان در زندگى خویش فـردى از نـزدیـکـانـش را کـشـت آنـگـاه پـیکر او را بر سر راه گروهى از گروههاى بنى اسرائیل افکند و سپس همان قاتل فریبکار خودش آمد و خونخواهى نمود.
مـردم از مـوسـى پـرسـیـدنـد کـه : ((قـاتـل ایـن بـنـده خـدا کـیـسـت کـه در مـورد قاتل آن اختلاف مى کنند؟))
مـوسـى فـرمـود گـاوى را بـکـشـنـد و بـا جـزئى از اجـزاى آن ، مـقـتـول را بـزنـنـد و آنـگـاه کـه بـه دسـتـور آن حـضـرت عمل کردند مرده زنده شد و قاتل خویش را معرفى کرد و بار دیگر از دنیا رفت .
قـرآن پس از ترسیم این داستان شنیدنى مى فرماید: ((خداوند اینگونه مردگان را زنده مى سازد.))
از آیـه شـریـفـه ، ایـن واقـعـیـت دریـافـت مـى گـردد کـه خـداونـد، مـقـتـول بنى اسرائیل را در همین جهان و پیش از روز رستاخیز زنده ساخت . این نمونه اى از رجعت یا بازگشت به دنیا.
(( أَ لَمْ تَرَ إِلى الّذِینَ خَرَجُوا مِن دِیارِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ اللّهُ مُوتُوا ثُمّ أَحْیاهُمْ إِنّ اللّهَ لَذُو فَضلٍ عَلى النّاسِ وَ لَکِنّ أَکثرَ النّاسِ لا یَشکرُونَ .)) (39)
یـعـنـى : آیـا آن هزاران تن را ندیده اى که از بیم مرگ از خانه هاى خویش بیرون رفتند؟ سپس خدا به آنان گفت : بمیرید! آنگاه همه را زنده ساخت . خداوند به مردم نعمت مى دهد اما بیشتر مردم ، سپاس نعمتهاى خدا را بجا نمى آورند.

 


چه کسانى رجعت خواهند نمود؟

    نظر

 

چه کسانى رجعت خواهند نمود؟سایه

 

پـس از ایـنـکـه در پـرتـو قـرآن و روایـات و عقل ثابت گردید که : ((رجعت یک واقعیت تردیدناپذیر قرآنى و اسلامى و عقلى است .)) اینکه جاى این سؤ ال است که : ((چه کسانى رجعت خواهند کرد؟))
پاسخ این است که : منظور از رجعت عبارت است از:
1ـ بازگشت امامان معصوم علیهم السلام به دنیا، به اراده حکیمانه خدا.
2ـ زنـده شـدن بـرخـى از مـردگـان به اراده خدا و خروج آنان از قبر به هنگامه ظهور امام مهدى علیه السلام .
در مورد بازگشت برخى از مردگان به زندگى دنیا در بحث گذشته اندکى گفتگو شد.
1ـ امام صادق علیه السلام فرمود:
((...ان الرجـعـة لیـسـت بـعـامـة و هى خاصة ، لا یرجع الى الدنیا الا من محض الایمان محضا، او محض الکفر محضا.)) (55)
یـعـنـى : رجـعـت بـراى همه مردم نیست ، بکله براى گروههایى خاص است : مؤ منان خاص و کافران محض .
2ـ مـفـضـل آورده اسـت کـه در حـضـور امـام صـادق عـلیـه السـلام از قـائم آل مـحـمـد(ص ) و اصحاب او که در انتظارش از دنیا مى روند سخن به میان آمد، آن حضرت فرمود:
((اذا قام اتى المؤ من فى قبره ، فیقال له : یا هذا! انه قد ظهر صاحبک ، فان تشاء ان تلحق به فالحق و ان تشاء ان تقیم فى کرامة ربک فاقم .)) (56)
یـعـنـى : هـنگامى که قائم قیام کند فرستاده اى کنار قبر مؤ من مى آید و به او مى گوید: ((هان اى بنده خدا! امام تو قیام کرده است . اگر مى خواهى به او بپیوندى بپاخیز و اگر نـمـى خـواهـى و بر آن هستى که همچنان در جوار رحمت پروردگارت اقامت گزینى ، همینجا اقامت کن .))
3ـ و نیز امامان اهل بیت علیهم السلام شیعیان خویش را دستور به دعا و نیایش به بارگاه خدا مى داند تا از خدا بخواهند که آنان را پس از ظهور حضرت مهدى علیه السلام به دنیا بازگشت دهد تا آنان روزگار مبارک و پرشکوه حکومت او را درک نمایند.
آنـان بـه پـیـروان خـویش دعاهاى ارزنده و پرمحتوایى را براى این خواسته مخصوص مى آمـوخـتند که براى نمونه به فرازهایى از آنها که اشاره به رجعت و بازگشت برخى از مردگان به دنیا در عصر ظهور دارد، مى نگریم .
1ـ امام صادق علیه السلام در دعاى عهد که از آن گرامى روایت شده است مى فرماید:
((...اللهـم ان حـال بینى و بینه (اى الامام المهدى ) الموت ـ الذى جعلته على عبادک حـتـمـا مـقـضـیا ـ فاخرجنى من قبرى مؤ تزرا کفنى ، شاهرا سیفى مجردا قناتى ! ملبیا دعوة الداعى ...)) (57)
یـعـنـى : بـار خـدایـا! اگـر مـیـان من و او، قانون مرگ که آن را بر بندگانت مقرر داشتى حـائل شـد، مـرا از قـبرم بیرون آور در حالى که کفن خود را برکمر بسته و با شمشیر از نیام کشیده و نیز، برافراشته در شهر و بیابان لبیک گوى او باشم .
2ـ و نیز در زیارت حضرت هادى و حضرت عسکرى علیهماالسلام است که :
((... و ان حـال بینى و بین لقائه الموت الذى جعلته على عبادک حتما و اقدرت به عـلى خـلیـقـتک رغما ـ بابعثنى عند خروجه ظاهرا من حفرتى ، مؤ تزرا کفنى ـ حتى اجاهد بین یـدیـه ، فـى الصـف الذى اثـنـیـت عـلى اهل فى کتابک ، فقلت : ((کَأَنّهُم بُنْیانٌ مّرْصوصٌ .))(58)
((اللهم ! انى ادین بالرجعة ، بین یدى صاحب هذه البقعة ...)) (59)
یـعـنـى : و اگـر میان من و امام مهدى علیه السلام و ظهور و دیدارش ، قانون مرگ که آن را بـصـورت یـک اصل تخلف ناپذیر طبیعى بر بندگان مقرر و بر خلاف میلشان بر آنها مـسـلط سـاخـتـى ، حـائل شـد از بارگاهت مى خواهم که مرا به هنگام ظهور او از آرامگاهم در حـالى کـه کـفـن خویش را بر شانه و کمر، بسته ام ، برانگیزى ، تا پیشاروى یاران آن حضرت جهاد کنم و از طلایه داران سپاهى باشم که آنان را در کتاب آسمانى ات ستودى و همانند دیوارى خواندى که اجزایش را با سرب به هم پیوند داده باشند، مى جنگند.
بـار خدایا! من در برابر صاحب این قبر مقدس و مکان پرشکوه ، به عقیده به رجعت ملتزم مى شوم .
3ـ و نیز در زیارت امام مهدى علیه السلام مى خوانیم که :
((... و ان ادرکنى الموت قبل ظهورک ، فاتوسل بک الى الله سبحانه ان یصلى على محمد و آل محمد و ان یجعل لى کرة فى ظهورک و رجعة فى ایامک ...))
یـعـنـى : سـالار مـن ! اگـر مـرگ ، پـیـش از ظـهـور شـمـا، مـرا دریـابـد بـه شـمـا تـوسـل جـسـتـه و شما را به بارگاه خدا مى برم که بر محمد و خاندانش درود فرستد. و بار دیگر ما را در عصر ظهور و حکومت عادلانه و شکوهبار


آیا مردان شایسته پس از مرگ ، در عصر حکومت مهدى (عج ) زنده خواهند

    نظر

آیا مردان شایسته پس از مرگ ، در عصر حکومت مهدى (عج ) زنده خواهند شد؟ و در صف یاران آن حضرت قرار مى گیرند؟عزیزدل
پاسخ :   
رجعت از دیدگاه تشیع یعنى خداوند عده اى از مردگان را با همان اندام و صورتى که بودند زنده کرده و به دنیا برمى گرداند، به گروهى از آنان عزت مى دهد و گروهى را ذلیل خواهد کرد و حق مظلومان را از ستمگران مى گیرد و این جریان پس از قیام مهدى (عج ) به وقوع مى پیوندد.
با توجه به اینکه زنده شدگان کسانى هستند که در حد اعلاى ایمان و یا در حد اعلاى کفر و فسادند، پس از مدتى زنده شدن و دریافت کیفر و پاداش ‍ برخى از اعمالشان ، دوباره مى میرند و در روز قیامت براى کیفر و پاداش ‍ کاملتر زنده مى شوند.
در قرآن آیات متعددى بر این مطالب دلالت دارد از جمله آیه 10 سوره مؤ من و 260 سوره بقره و...
روایات هم در این باره به حد تواتر (بسیار که موجب علم است ) به ما رسیده است . (1)
در مورد حضرت ولى عصر(عج ) در روایات آمده ؛ آن حضرت پس از ظهور، عده اى از ظالمان را به اذن خدا از قبرها بیرون مى کشد و به اذن خدا زنده مى کند و مجازات مى نماید.
او یگانه منتقم خون امام حسین علیه السلام است چنانکه در دعاى ندبه مى خوانیم :
((این الطالب بدم المقتول بکربلا این المنصور على من اعتدى علیه وافترى ...؛
کجاست طالب خون حسین علیه السلام که در کربلا کشته شد؟ کجاست آن یارى شده تا یارى کند کسانى را که حقشان پایمال شده است .))
از طرفى در روایات مى خوانیم : نواده هاى قاتلان حسین علیه السلام را به خاطر کار پدران ظالم شان مى کشد.
امام صادق علیه السلام فرمود:
((هیچ مؤ منى نیست مگر اینکه هنگام قیام امام مهدى (عج ) در قبرش ‍ خوشحال مى شود.)) (2)
و نیز فرمود:
((هنگام رجعت کسانى که مومن خالص و کافر خالص هستند زنده مى شوند و به دنیا برمى گردند.)) (3)
و نیز فرمود:
((در پشت کوفه (نجف ) 27 مرد از هدایت شدگان و از بزرگان اصحاب زنده شده و به امام ملحق مى شوند.)) (4)
وقتى که قائم (عج ) قیام کرد خداوند همه اذیت کنندگان به مؤ منین را زنده مى کند تا به مجازات دنیوى برسند و به داد مؤ منان نیز برسد.
و به یکى از یارانش به نام مفضل رحمه اللّه فرمود: تو و چهل و چهار نفر مردم دیگر با قائم (عج ) هستید. (5)
به این ترتیب مى بینیم رجعت مؤ منان مخلص و کافران محض ، در زمان حضور حضرت قائم (عج ) مسلم است .
ضمنا ناگفته نماند که کشتن نواده قاتلان امام حسین علیه السلام با اینکه خودشان در قتل آن حضرت شرکت نداشتند. طبق روایات بخاطر رضایت آنها از ظلم پدرانشان است .
و نیز در عصر رجعت ، پس از امام قائم (عج )، ائمه دیگر به دنیا برمى گردند و یکى پس از دیگرى حکومت مى کنند، حتى وقتى حضرت قائم (عج ) از دنیا رفت امام حسین علیه السلام او را غسل مى دهد.
(6)