سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عاشقی -3

صفحه خانگی پارسی یار درباره

معضلی به نام تاخیر در ازدواج

    نظر

معضلی به نام تاخیر در ازدواج

یکی از معضلات پیش روی قشر جوان کشور ما سخت و بالا بودن هزینه ازدواج است. اگر نگاهی به آمار و ارقام قشر جوان کشور بیندازیم به خوبی به این نکته پی می بریم که بخش عمده ای از این قشر همچنان هنوز ازدواج نکرده اند که این تاخیر در ازدواج می تواند چالش های متعدد فرهنگی و اجتماعی را در پیش روی جامعه پدید آورد. اما در این میان یک معضل دیگر نیز وجود دارد وآن کاهش زمان بلوغ در میان نوجونان ایرانی است که
می تواند مدت تاخیر در ازدواج را افزایش دهد. به گفته محققان کشورمان شاخص های بلوغ در ایران تغییر یافته است. بررسی روند بلوغ در چندین دهه گذشته مشخص کرده است که سن بلوغ در هر دهه سه ماه کاهش می یابد به عنوان مثال از سال 1950 تا سال1990 در دوره زمانی40 ساله چهار تا سه ماه از سن بلوغ دختران در اروپا و آمریکا به علت شرایط اقتصادی و بهترشدن وضع زندگی مردم کاسته شده است. اگر سن بلوغ را برای دختران پیش از هشت سالگی و در پسران پیش از9 سالگی بنامیم در می یابیم سن بلوغ در تعدادی از دختران سفیدپوست در آمریکا حدود هفت سالگی و در سیاهپوستان در شش سالگی بوده از این رو سن بلوغ در دختران این کشور یک سال کاهش یافته است.

سن ازدواج یکی از شاخصه‌های مهم برای ارزیابی میزان سلامت و بهداشت جسمی و روانی افراد یک جامعه محسوب می‌شود. در کشور ما که هنجارهای دینی نزد عموم مردم از مطلوبیت خاصی برخوردار است و جوانان بخش غالب جمعیتی را تشکیل می‌دهند، این ارزیابی در حوزه اخلاق اجتماعی و روحیه جمعی نیز مطرح می‌شود و دامنه تاثیر سن ازدواج را به حوزه‌های رفتاری و فرهنگی هویتی نسل جوان می‌کشاند. بررسی سن ازدواج جوانان ایرانی در چند دهه اخیر، روندی صعودی را نشان می‌دهد در حالی که سن ازدواج در سال 1354 حدود 25 سالگی بود، پس از چند دهه افزایش (به‌جز سال 1365)‌ در سال‌های اخیر برای پسران به 28 و دختران به 24 رسیده است. البته آمارهای متفاوتی در این باره ارائه می‌شود و طبق اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سن ازدواج برای پسران 29 و دختران 28 است. این اعداد و ارقام هر چه که باشد، از بالا بودن نامعقول سن تاهل خبر می‌دهد که بالطبع از جنبه‌های مختلف و به صورت پردامنه به آسیب‌زایی در جامعه عرف‌پسند و هنجارطلب ما می‌پردازد.

امروزه هزاران پسر در دبستان بلوغ جنسی را تجربه می کنند که باید در نظر داشت در بلوغ جنسی تغییر الگوی تغذیه، استفاده از فضای مجازی و استفاده از برخی مواد تحریک آمیز به عنوان مثال در شامپوها مهم است و مربیان مدارس باید به این موضوع بها دهند. در واقع امروزه اطلاعات کودکان در زمینه مسائل جنسی و سن بلوغ به صورت لگاریتمی افزایش یافته است و این اطلاعات به نوعی حس جنسی را در کودکان افزایش می دهد. در حال حاضر اطلاعاتی که در اختیار کودکان در زمینه مسائل جنسی می رسد نسبت به گذشته افزایش یافته است لذا میزان ذخیره مغزی در زمینه مسائل بلوغ زیاد شده و این اطلاعات وقتی انبوه
می شوند حس های کاذبی را در کودکی که به سن بلوغ نرسیده اند، برمی انگیزد.

قرآن کریم بلوغ را سن ازدواج می‌داند و از آن با تعبیر بلوغ نکاح یاد می‌کند. روایات ائمه و تفاسیر مختلف نیز بر همین موضوع صحه می‌گذارند؛ به طوری که شیخ طوسی سن ازدواج را سن توانایی جنسی و رغبت به تاهل می‌داند. یعنی سن ازدواج، سن تمایل است و چنین برمی‌آید که در صورت نیاز اگر ترک آن موجب گناه ‌شود، ازدواج واجب می‌شود. اما در جوامع امروزی به دلایلی سن ازدواج از سن بلوغ جسمی فاصله گرفته است و اغلب این فاصله معقول پنداشته می‌شود.

جوامع غربی این خلا زمانی یا در حقیقت دوره بحرانی را با روابط آزاد جنسی که پشتوانه قانونی دارد، می‌پوشانند اما جامعه دینی ما چنین راهکاری را برنمی‌تابد. بالطبع در چنین شرایطی، آشکار شدن آسیب‌های دوره بحرانی ناگزیر است چرا که نه می‌توان مطابق راهکار دینی، سن ازدواج را به دوران بلوغ نزدیک کرد و نه شرایط فرهنگی و اجتماعی دنیای معاصر اجازه می‌دهد جامعه در شرایطی سالم افزایش سن ازدواج را تابی بیاورد. در این باره توسلی به آموزه‌های دینی مبنی بر خویشتنداری تنها گزینه پیش روست که باز هم به دلیل شرایط فرهنگی روز و حاد بودن آسیب‌های تاخیر در ازدواج به صورت عمومی و گسترده راه به جای نمی‌برد.

با این حال باید دانست که کاهش سن بلوغ و تاخیر در سن ازدواج می تواند بسیار برای جامعه چالش زا باشد . برخی از صاحب نظران بر این باورند که یکی از دلایل شیوع بدحجابی و بی بند و باری در جامعه فعلی مان نیز به دلیل همین فاصله زیاد میان سن بلوغ و سن ازدواج است.در واقع موضوع بدحجابی شاخصی برای بیان این نکته که جامعه ایرانی به دلیل جمعیت جوان خود هم اکنون با چالش مهمی به نام فرهنگ جنسی مواجه است که در صورت عدم توجه به این فرهنگ می تواند تاثیرات نا مطلوبی بر عرصه‌های فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و حتی سیاسی کشور بگذارد .متاسفانه که بخشی از جوانان ایرانی علی الخصوص قشر دانشگاهی به شدت در حال عبور از خط و مرزهای فرهنگ دینی و تقلید از الگو های زن و مرد مدرنیته هستند که در صورت عدم تدوین و تبیین راهکارهای مناسب در خصوص مقوله فرهنگ جنسی کشور سال به سال باید شاهد وخیم تر شدن اوضاع و عقب نشینی از خطوط قرمز بود! اما دین مبین اسلام پاسخ های بسیار روشنی را در پیش روی مسئولان فرهنگی کشور قرار داده است . در خصوص روابط میان زن و مرد و تبیین فرهنگ جنسی دین مبین اسلام به بهترین شکل ممکن دستورات لازم در این عرصه را صادر کرده است . یکی از اساسی ترین راهکار ها برای ممانعت از هرچه وخیم تر شدن اوضاع فرهنگی کشور در عرصه حجاب و مسائل جنسی نگرش جدید به مسائل ازدواج جوانان است امروز مهمترین راه برای تبیین فرهنگ جنسی سالم در کشور زدودن برخی سنت های غلط از رسوم ازدواج است. متاسفانه هم اکنون ازدواج در ایران برای جوانان به غول بزرگی بدل شده است که میلیون ها تومان سرمایه لازم دارد و پس از آن نیز تازه ابتدای راه است و مسئله اشتغال و مسکن و... آغاز می گردد.

لذا در نهایت باید گفت نهادهای تربیتی که با نوجوانان تعامل دارند باید به این نکته نیز توجه داشته باشند که عدم آگاهی این قشر از نتایج زیان آور بی بندوباری های جنسی بسیار خطرناک است و می تواند آینده فرد و جامعه را تهدید کند . با این حال آگاهی دادن به قشر نوجوان کشور و تبیین صحیح آموزه های اسلامی در این حوزه می تواند در خویشتنداری و دوری از معصیت بسیار موثر باشد و از سوی دیگر مسئولین و خانواده‌ها نیز باید نسبت به ترویج ازدواج آسان کوشا باشند و مشکلات را از پیش روی قشر جوان بردارند